Myyntimenestykseen on osaltaan vaikuttanut tietenkin mallisarjan sijoittuminen
merkin edullisempaan hintaluokkaan (279?1299 euroa/pari).
Diamond 100 -sarja sisältää kaikkiaan kaksi jalustamallia (joita kutsutaan myös hyllykaiuttimiksi) ja neljä. testi
Wharfedale Diamond 121-, 122- ja 155-kaiuttimet
Teksti: Taneli Kunnas Kuvat: Mauri Eronen Mittaukset: Aalto yliopisto
Kolme miellyttävää
brittiveljestä
WHARFEDALE on 80 vuotta vanha, perinteikäs englantilainen kaiutinvalmistaja. Wharfedalesta oli edellisessä numerossa (HM 6/2013) kattava historiikki, joten menkäämme suoraan asiaan.
Wharfedalen Diamond-sarja on ollut jo ensimmäisistä malleistaan vuodesta 1982 lähtien merkin myy-
94
Wharfedalen
Diamond 100 -sarja
tarjoaa kohtuuhintaan
yllättävän laadukasta
ja miellyttävää ääntä.
dyimpiä kaiutinmalleja
Tämän aiheuttaa todennäköisesti diskantin suuntaimen reunan muotoilu.
Kaikissa malleissa on havaittavissa myös korostumaa matalilla taajuuksilla, ja niin ikään keskialueella
on laaja-alueinen korostuma. Poikkeamat eivät ole sinänsä toivottavia, mutta tietty yhteneväisyys vapaakenttä- ja tehovasteiden välillä kertoo
suuntaavuuden olevan kohtalaista, mikä on hyvä asia.
Herkkyydeltään Wharfedaden testatut Diamondsarjan mallit eivät ole erityisen hyviä. Basso on korostunut erityisesti lattiamallissa D155, jossa lisäksi keskibasson
alueella laajahko vaimentuma.
Pienimmässä D121-mallissa oli voimakkain keskialueen korostuma.
Vasteiden poikkeamat eivät kuuluneet äänessä siinä
määrin kuin olisi voinut kuvitella.
Tehovasteet noudattavat sangen tarkasti vapaakenttävasteiden perusmuotoa ja poikkeamia. Kovin pienitehoisella vahvistimella ei saa suuria äänenvoimakkuuksia. Näin esimerkiksi pienempien kaiuttimien sijoittaminen hyllyyn tai
lähelle takaseinää onnistuu periaatteessa helpommin
kuin jos putki on sijoitettu kaiuttimen taakse.
Valmistaja ei suosittele lattiamallien sijoittamista
20 cm lähemmäksi takaseinää, mutta jalustamalleja
rajoitus ei koske, tai ne voidaan sijoittaa jopa hyllyyn.
Kaiuttimissa on hintaluokassaan erittäin korkeatasoinen työn laatu ja viimeistely. Suuntaimen tehtävä
on lisätä diskanttitoiston suuntaavuutta jakotaajuuden tuntumassa.
Basso/keskiäänielementin kartio on vahvistettu punotulla Kevlar-kuiduilla ja poikittaisjäykisteillä.
Kaiuttimien etusuojat on toteutettu suoraan elementtien eteen kiinnittyvillä kankaalla päällystetyillä
renkailla. Suojat ovat rakenteeltaan sellaiset, ettei niillä pitäisi olla haitallista vaikutusta toistoon.
Kaikissa malleissa on tukevarakenteiset naparuuviliittimet, joissa voi käyttää myös kaksoisjohdotusta ja
banaaniliittimiä.
Mittaukset
Wharfedale-kolmikon toistovasteet eivät edusta puhdasoppisinta koulukuntaa. Kaiuttimen
suuntakuvio on tällöin kapea.
Mitä enemmän kaiutin säteilee ääntä sivuilleen eli suuntakuvio on leveä, sitä enemmän myös tilan akustiikka vaikuttaa ääneen. Vastaavasti halkaisijaltaan suuremman keskiäänielementin (tai
basso-/keskiäänielementin) suuntakuvio on korkeimmilla taajuuksilla kapea ja levenee
taajuuden laskiessa. Yhteistä kaikille kolmelle
on vasteen aaltoilu korkeilla taajuuksilla ja noin 6?10
kilohertsin alueella oleva korostuma, joka näkyy myös
tehovasteissa. Periaatteessa suuntaava kaiutin on vähemmän altis kuuntelutilan vaikutukselle, joka tahtoo huonontaa toistoa.
Mittaustuloksissa mainittu suuntaavuusindeksi kuvaa juuri tätä suuntaavuusominaisuutta: Lukuarvo ilmaisee, kuinka paljon kovempaa kaiutin toistaa suoraan eteenpäin kuin sivuille. Tämä saattaa aiheuttaa usein ongelmia jakotaajuuden alueella,
missä toiston siirtyy elementiltä toiselle.
Diskantin eteen muotoillulla suuntaimella on tarkoitus lisätä sen suuntaavuutta jakotaajuuden alueella, jotta sen toisto yhtyisi mahdollisimman hyvin keskiäänielementtiin.
95. Mitä korkeampi taajuus suhteessa kartion halkaisijaan, sitä suuntaavampi ja kapeampi säteilykuvio ja vastaavasti taajuuden laskiessa suuntaavuus pienenee ja säteilykuvio levenee.
Esimerkiksi diskantin suuntakuvio on sen toistoalueen alapäässä leveämpi kuin korkeimmilla taajuuksilla. Äänessä ei ole
Suuntain
DISKANTTIA ympäröivän suuntaimen tehtävä on
lisätä diskantin suuntaavuutta sen toistoalueen
alimmilla taajuuksilla ja sovittaa diskantin ja basso-/
keskiäänielementin suuntakuviot paremmin toisiinsa jakotaajuuden alueella.
Suuntaavuus ja sen indeksi
Suuntaavuudella tarkoitetaan kaiutinelementin ympärilleen säteilemän äänen suuntakuvion muotoa.
Mitä suuntaavampi kaiutin on, sitä vähemmän se säteilee ääntä sivuilleen. Todellisuudessa elementin pölykuppi on 25 mm kangaskalottidiskantti ja kartio on
muovista valmistettu suuntain. Toisin sanoen suuntaavampi kaiutin säteilee ääntä voimakkaammin eteenpäin. Ratkaisu on tyylikäs. testi
lattiamallia sekä kaksi keskikaiutinta. Sisäisillä tuilla jäykistetyt kotelot ovat tukevat.
Kaiuttimien diskanttielementit näyttävät tavallisilta kartioelementeiltä. Kaksoisjohdotus saattaa joissain
tapauksissa parantaa ääntä.
Kovin matalalle testatut mallit eivät toista, ei edes
suurin D155.
Ääneltään miellyttäviä
Testattuja Wharfedalen Diamond-sarjan malleja yhdistävät hintaluokassaan korkeatasoinen työn laatu ja
yksityiskohdat.
Äänellisesti malleja yhdistää tietynlainen
äänen yleinen miellyttävyys siitäkin huolimatta, että toistovasteet ovat kohtalaisen
kaukana täydellisistä. Otimme tällä
kertaa testiin molemmat jalustamallit (Diamond 121
ja 122) sekä mallisarjan edullisimman lattiamallin
(Diamond 155).
Tekniikkaa
Mallistolle yhteisiä piirteitä ovat Kevlar-materiaalista
punotut basso/keskiäänielementtien kartiot, kalottidiskanttien eteen muotoillut suuntaimet ja pohjaan sijoitetut refleksiputket, jotka avautuvat varsinaisen pohjalevyn ja kotelon väliseen kapeaan rakoon. Mitä suurempi lukuarvo, sitä suuntaavampi kaiutin on.
Kaiutinelementin suuntaavuus riippuu sen kartion halkaisijasta suhteessa toistettavaan taajuuteen. Refleksiputket aukenevat pohjalevyn ja kotelon väliin.
Tukevat kaiutinliitimet mahdollistavat kaksoisjohdotuksen, ja niihin saa
tarvittaessa kiinni
myös banaaniliittimet. Kuormaltaan kaiuttimet ovat sinänsä helpot.
Kaiuttimien refleksiaukko tai aukot sijaitsevat kaiuttimen pohjassa erillisen jalustalevyn
takana
Tämä tarkoittaa, että diskantin ja keskialueen
välisen yli- ja alipäästösuodatuksen
lisäksi toisella kahdesta basso/keskiäänielementistä on
alemmalla taajuudella oleva alipäästösuodatus. Toisinaan
puhaltimissa ja pianossa esiintyy tukkoisuutta, mutta
ongelma ei ole suuren suuri. Lopullinen valinta kaiuttimien välillä kannattaa tehdä koekuuntelun perusteella.
Jos testatuista malleista pitäisi nostaa joku eturiviin,
se voisi olla jalustamalli D122. Bassotoiston kontrolli on hyvä
ja toisto napakka. Hinnan ja laadun suhde on
hyvä. Suurella äänenvoimakkuudella on kuitenkin mukavasti iskukykyä, ja
dynaamiset varat ovat melko reilut. Voimakkaasta bassosta pitävälle ja kovaa soittavalle sopii paremmin D155.
kuunteluarviot
Wharfedale D121
Wharfedale D122
Mauri Eronen
Mauri Eronen
Mikael Nederström
Mikael Nederström
Lattiamallin tapaan pehmeäksi viritetty balanssi
viilaa rajujen äänitteiden teräviä särmiä. Kuvassa
lattiamallin D155
jakosuodatin joka on
toteutukseltaan ns.
2,5-tie. Helppo ja tasapainoinen esitys,
joka tuottaa kolmikon kahdesta muusta kaiuttimesta
erottelevampaan suuntaan poikkeavan äänen.
Taajuusbalanssi 8- Äänikuva 8- Dynamiikka 7
Kokonaisuus 8
? Rajalliset äänenpainevarat
? Basson rajallisuus
96
Mauri Eronen
Rauhallinen ja lämmin yleistasapaino, jossa äänikuva
levittyy huoneeseen suurena. Keskialueen
erottelu sijoittuu kahden muun mallin välimaastoon
ollen samalla erotteleva mutta sopivasti alapäästään
muheva. Ulottuvuus tai slämmi ei kuitenkaan ole kummoista. Akustisella materiaalilla
se ei vaimeudestaan huolimatta tee äänestä tunkkaista.
Bassossa on taipumusta kuminaan ja muhevuuteen.
Pohjakerroksista puuttuu tarkin erottelu. Ei absoluuttisen tarkka tai dynaaminen
kaiutin, mutta mukava kaikenlaisella musiikilla.
Taajuusbalanssi 8,5 Äänikuva 7,5 Dynamiikka 7
Kokonaisuus 8+
Mikael Nederström
Miellyttävä ja silti heleä
Muheva ja lämmin
Pikkuveljeään kokoluokkaa suurempi, vaikka ei missään
tapauksessa suuri. Erottelee silti kohtalaisen hyvin,
vaikkei toistoa voi kutsua analyyttiseksi. Keskialue on sivistyneen
pehmoinen ja helppo kuunneltava. D121 toimii parhaiten hyvin pienessä huoneessa yleiskaiuttimena ja varauksin myös
kirjahyllyssä.
Jos kaiutin sijoitetaan kirjahyllyyn tai hyvin lähelle
seinää, bassotoiston korostumista voidaan vaimentaa
tukkimalla pohjan refleksiaukot.
Jalustamalleista D122 on todennäköisesti turvallisin
valinta myös hieman suurempaan tilaan, mikäli ei kaivata suuria äänenvoimakkuuksia. Silti balanssi on kallellaan miellyttävään.
Toimituksen kuunteluhuoneessa bassotoisto on hyvin
kontrollissa, ja kontrabassossa on annos enemmän napakkuutta. Stereokuva piirtyy joukon
tarkimmin, joskaan ei niin kokonaisvaltaisesti huonetta täyttävänä kuin suuremmilla sisarillaan. Helppo kuunneltava, miellyttävä
toisto kaikenlaisella musiikilla. Samalla rupisin keskialueen särmä
hiukan silottuu. Ääni on rauhallinen ja miellyttävä
ilman erityisiä ominaispiirteitä. Ääni on keskialuetta myöten selvästi
avoimempi. Myös alimpien taajuuksien erottelu jää muhevuuden alle. testi
Wharfedale Diamond 121/122 ja 155 -kaiuttimet
mitään erityistä ärsyttävää ominaispiirrettä.
Ääntä voisi kuvailla positiivisessa mielessä kaupalliseksi ja yleismiellyttäväksi, mutta toistoa ei voi kuvata
erityisen erottelevaksi, tarkaksi ja analyyttiseksi.
Yhteisistä piirteistä huolimatta jokaisella mallilla
Jakosuodattimet
ovat tässä hintaluokassa normaalia
laatutasoa. Suurempi voluumi antaa toki
muhevamman bassotoiston, joka pienessä tilassa vielä
korostuu lisää. Pikkumalli
on onnistunut vaihtoehto suuria äänenpaineita kaipaamattomalle tai bassokuorman subbarille siirtävälle
kuuntelijalle.
Taajuusbalanssi 8 Äänikuva 8 Dynamiikka 7Kokonaisuus 8
Aavistuksen utuisemman ja tummemman kuuloinen
kuin samassa sessiossa ollut toinen jalustakaiutin
(D122). Tästä kolmikosta myös
erottelevin. Kovemmilla tasoilla kokoluokka
asettaa rajoituksia ja basson toisto kompressoituu.
Ääntä saadaan silti luokassaan riittävästi. Hyvin mietitty, helppoääninen
kompromissi, joka sopii moniruokaiselle kuuntelijalle.
Taajuusbalanssi 7,5 Äänikuva 8- Dynamiikka 8+
Kokonaisuus 8-
Keskialueeltaan aavistuksen utuinen ja ei kovin ?läsnä
oleva?. Suurilla voimakkuuksilla bassotoisto kompressoituu
selvästi, mutta muuten toisto pysyy miellyttävänä.
Stereokuva piirtyy laajaan kenttään, jossa on myös syvyyttä ja tarkkaa kohdistusta. Bassotoiston
ulottuvuus ja dynamiikka sekä äänenpainevarat ovat
tietenkin rajalliset, mutta pienessä huoneessa riittänevät normaalikäytössä. Äänikuva hahmottuu enemmänkin leveälle
kuin syvätarkasti. Bassoilla
saattaa olla taipumusta myös kuminaan. Näiden sopivuus tiettyyn
kuuntelutilaan, akustiikkaan ja omiin kuuntelutottumuksiin sanelee pitkälti niiden välisen paremmuuden.
Yleisesti voidaan toki sanoa, että lattiamalli D155
on tarkoitettu suurempaan tilaan, kun taas pienemmät jalustamallit D121 ja D122 toimivat paremmin
pienessä huoneessa. Ääni ei etene niin ripeästi
ja aineettomasti, mutta soundista löytyy tiettyä ytimekkyyttä ja auktoriteettia. D155 tarjoaa
pehmeän ja miellyttävän toiston kaikenlaisella musiikilla
ja antaa tarvittaessa myös paljon ääntä.
? Miellyttävä ja lämmin ääni
? Äänenpainevarat
? Keskialueen erottelu
? Vaatii isomman tilan. Ääni on helppo ja sopii
monenlaiselle musiikille. Siisti sointi ei silti ole tukkoinen, sillä diskantti
helähtää nätisti ja basso napsahtaa napakasti, vaikka
ei alimpia nuotteja saavutakaan. Basso tekee toistosta tumman ja tietyllä
tavalla myös miellyttävän lämpimän, mutta verottaa
samalla keskialueen erottelua ja selkeyttä. Tasoltaan hyvin hentoinen diskantti
tekee rajuistakin äänitteistä miellyttäviä, vaikka onkin
luonteeltaan hieman sihittävä. Bassoissa ei ole
valtavaa voimaa, mutta erottelua kuitenkin. Kohtuuhintainen ja suositeltava kaiutin
jalustalle tai miksei myös tason päälle.
plussat & miinukset
? Pieni koko
? Miellyttävä ja pehmeä ääni
Wharfedale D155
? Miellyttävä ja heleä ääni
? Napakka basso
? Hinta-laatusuhde
?????
suosittelemme
Hyvä hinta-laatusuhde
? Basson kompressio kovilla tasoilla
Selvästi muhevabassoisempi ja tummempi toisto kuin
kahdella jalustakaiuttimella. Kumua ei ole havaittavissa, mutta
pienessä huoneessa basson annostelu voi mennä överiksi.
Rauhallinen ja bassokas esitys silottaa särmät lähimikityksistä, mutta samalla syö keskialueen eloa, iloa ja
läpinäkyvyyttä. Ne siis
toistavat samaa
aluetta vain matalilla taajuuksilla.
Keskialueelle siirryttäessä toisen elementin toisto suodatetaan pois.
on omat erityispiirteensä. Ylimmillä taajuuksilla
saattaa olla hitunen korostusta, mutta efektiin ei liity
minkäänlaista rasittavuutta, joten yleissointi on näiltäkin
osin siisti. Transientit, mikrodynamiikka ja keskialueen
sävylliset asiat ovat kolmikon parhaat. Rasitusoireita ei saa aikaiseksi, joten tässä
suhteessa siistisointinen kaiutin on ihan yleispätevä.
Taajuusbalanssi 8 Äänikuva 7 Dynamiikka 8
Kokonaisuus 8+
Lattiamallin D155 toistossa on paljon sukua sarjan
jalustamalleille. Miellyttävä kokonaisuus, jos ei kaipaa terävintä läsnäoloa tai
analyyttisyyttä.
Taajuusbalanssi 8 Äänikuva 7 Dynamiikka 7
Kokonaisuus 8
Pieneen tilaan miellyttävä ääni
Kohtuuhintainen pikkukaiutin pieneen huoneeseen
tarjoaa miellyttävän, pehmeäluonteisen ja rasittamattoman toiston. Toimii sijoituksen aiheuttamin varauksin myös
hyllysijoituksessa.
Ripaus enemmän yläpään elävyyttä kuin lattiamallissa.
Samalla diskantin laahaavan sihittävä luonne tulee
paremmin esiin. Alempi keskialue saattaa olla himpun verran
koholla, mikä syö lähimikitysten särmikkyyttä, mutta
tekee samalla toistosta miellyttävän pehmeän.
Kitaroiden kielissä on enemmän nylonia kuin terästä,
ja rumpalin pellit pehmenevät hiukan. Aivan pieneen huoneeseen kaiutin ei istu. Diskantti
on korostunut, mutta se ei kuulosta rasittavalta vaan
suorastaan heleältä. Toisto on hyvin
tasapainotettu: sointi pysyy yhtenäisenä kriittisillä
taajuusalueilla
testi
info
Laitetyyppi
Hinta
Edustaja
Lisätietoja
Toimintaperiaate
Suurin suositeltava teho
Nimellisimpedanssi
Elementit
-basso
-keskialue
-diskantti
Jakotaajuudet
Paino
Mitat (kxlxs)
Diamond 121
Diamond 122
Diamond 155
jalusta-/hyllykaiutin
279 ?
jalusta-/hyllykaiutin
360 ?
Gamiron Oy Audelec
www.audelec.fi, www.wharfedale.co.uk
lattiakaiutin
650 ?
2-tie, refleksi
100 W
6 ohmia
2-tie, refleksi
120 W
6 ohmia
2,5-tie, refleksi
150 W
6 ohmia
130 mm
165 mm
165 mm
165 mm
25 mm
25 mm
25 mm
2 kHz
2,3 kHz
2,2 kHz
5,3 kg
7,4 kg
19,3 kg
315 x 174 x 225 mm
354 x 196 x 295 mm
963 x 196 x 334 mm
Naparuuviliittimet, kaksoisjohdostusmahdollisuus, kevlar-kudottu bassokartio, diskantissa suuntain, pohjaan sijoitetut refleksiputket,
7 erilaista viimeistelyvaihtoehtoa. Lattiamallissa D155 myös piikit/lattiasuoja-alustat.
Muuta
mittaukset
Herkkyys (100 Hz-10 kHz @ 2,83 V/1 m)
Alarajataajuus (-6 dB)
Ylärajataajuus (-6 dB)
Viritystaajuus (Fb)
Minimi-impedanssi
Suuntaavuusindeksi (100 Hz-10 kHz)
THD+N% @ 2,83 Volts (100 Hz-10 kHz)
THD+N% @ 8,95 Volts (100 Hz-10 kHz)
Lisäviive(1 kHz)
Wharfedale D121
Diamond 121
Diamond 122
Diamond 155
83,0 dB
71 Hz
23110 Hz
49 Hz
3,8 ohmia @ 179 Hz
6,23 dB
0,48 %
1,33 %
0,17 ms
86,0 dB
65 Hz
22660 Hz
49 Hz
3,8 ohmia @ 190 Hz
6,72 dB
0,40 %
1,07 %
0,21 ms
88,3 dB
51 Hz
22870 Hz
52 Hz
3,2 ohmia @ 207 Hz
7,11 dB
0,80 %
0,79 %
0,18 ms
Wharfedale D122
o
o
o
Wharfedale D155
o
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0 (pun), 20 (sin), ja 60 (vihr)
o
o
o
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0 (pun), 20 (sin), ja 60 (vihr)
95
95
95
85
80
75
70
Amplitudi [dB]
100
Amplitudi [dB]
105
100
Amplitudi [dB]
105
100
90
90
85
80
75
70
100
1000
90
85
80
75
Wharfedale Diamond 122
10000
65
20
20000
o
70
Wharfedale Diamond 121
65
20
o
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0 (pun), 20 (sin), ja 60 (vihr)
105
Taajuus [Hz]
100
1000
Wharfedale Diamond 155
10000
65
20
20000
Taajuus [Hz]
100
1000
10000
20000
Taajuus [Hz]
Vapaakenttävasteet suoraan edestä 2,5 m:n etäisyydeltä
(punainen), 20 astetta (sininen) ja 60 astetta sivussa
(vihreä) sekä tehovasteapproksimaatio (musta).
Vapaakenttävasteet suoraan edestä 2,5 m:n etäisyydeltä
(punainen), 20 astetta (sininen) ja 60 astetta sivussa
(vihreä) sekä tehovasteapproksimaatio (musta).
Vapaakenttävasteet suoraan edestä 2,5 m:n etäisyydeltä
(punainen), 20 astetta (sininen) ja 60 astetta sivussa
(vihreä) sekä tehovasteapproksimaatio (musta).
Impedanssivasteet: itseisarvo (punainen) ja vaihe
(sininen).
Impedanssivasteet: itseisarvo (punainen) ja vaihe
(sininen).
Impedanssivasteet: itseisarvo (punainen) ja vaihe
(sininen).
L i s¨a v i i v e
L i s¨a v i i v e
0.9
0.8
0.8
0.7
0.6
0.5
0.4
0.3
0.7
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
0.2
0.1
0.1
0
0
?0.1
100
1000
Taajuus [Hz]
Lisäviive taajuuden funktiona.
10000
20000
Lis ¨a v iive [ms]
0.9
0.8
Lis ¨a v iive [ms]
Lis ¨a v iive [ms]
L i s¨a v i i v e
0.9
?0.1
100
0.7
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
0.1
0
1000
Taajuus [Hz]
Lisäviive taajuuden funktiona.
10000
20000
?0.1
100
1000
10000
20000
Taajuus [Hz]
Lisäviive taajuuden funktiona.
97